دست‌نوشته‌هایی پیرامون ادبیات، سینما و سیاست از خشایار مصطفوی
درباره‌ِ‌ی من About me:

کتاب روزها به‌تدریج منتشر شد.



روزها، به تدریج سه فیلم‌نامه‌ی داستانی
 نوشته‌ی خشایار مصطفوی
--------------

انتشارات پست‌اسکریپت  

P.S. Verlag
 

چاپ یکم، بهار 1395
تیراژ 500 نسخه
قیمت 20 یورو


سرشناسه  مصطفوی، خشایار، 1361

عنوان و نام پدیدآور  روزها، به تدریج، سه فیلم‌نامه‌ی بلند داستانی، نوشته‌ی خشایار مصطفوی

مشخصات نشر  هامبورگ پست اسکریپت ، ‏۱۳۹5. ‏

مشخصات ظاهری  196ص.

شابک   3-576-088-153-978

وضعیت فهرست نویسی  فیپا ‏

موضوع  ‏فیلم‌نامه، سینما، قرن 21م.

فیلم‌نامه‌‌ی "روزها، به تدریج"، شماره ثبت در بانک فیلم‌نامه‌ی خانه سینما  38 /22- 17803  

فیلم‌نامه‌ی "فردا، باز شنبه"، شماره ثبت در مرکز حمایت از مولفان و مصنفان و هنرمندان وزارت ارشاد به شماره‌ی 5230

فیلم‌نامه‌ی "ماجرای آقای میم"، شماره ثبت در مرکز حمایت از مولفان و مصنفان و هنرمندان وزارت ارشاد به شماره‌ی 3860   


پیش‌گفتار







کتاب حاضر مجموعه‌ای از سه فیلم‌نامه‌ی داستانی بلند است که بین سال‌های 1388 تا 1391 در ایران نگاشته‌ام.  دو فیلم‌نامه‌ی نخست در ژانر درام اجتماعی و فیلم‌نامه‌ی سوم در ژانر کمدی نوشته شده‌اند. این فیلم‌نامه‌ها حاصل تلاش من برای ورود به دنیای حرفه‌ای سینما در ایران بوده است که تا به زمان چاپ این کتاب، مجال و فرصتی برای ساخت آن‌ها به دلایل گوناگون محیا نبوده است. اما ورای مساله‌ی تولید سینمایی، معتقد‌ام که فیلم‌نامه به عنوان یک نوع ادبی، اثری بسنده و مستقل است لذا به چاپ آن‌ها در این مجلد اهتمام می‌ورزم.
فیلم‌نامه‌ِ‌ی "روزها، به‌تدریج" ماجرای سه روز از زندگی فربد استقامت در سه دهه از زندگی‌اش را روایت می‌کند. سال 1368 همزمان با ده سالگی فربد و روزهای پایانی جنگ فرسایشی ایران و عراق. سال 1378 که جامعه‌ی ایران در کندوکاو ایده‌ی اصلاحات است و سال 1388 که همزمان است با جنبش سبز و حرکت‌های اعتراضی مردم در جهت براندازی سیستم حاکمه است. روایت فربد در سه مقطع حساس زندگی‌اش، تصویرگر زندگی، بیم‌ها و امیدهای جوانی است که هیولای محیط‌ زندگی‌‌اش او را تبدیل به یک بازنده کرده است.
فیلم‌نامه‌ی "فردا، باز شنبه" قصه‌ی وحید پروانه یک نویسنده‌ی سرگردان میان مشکلات اجتماعی‌اش را در هفت روز نامتناوب یک هفته به نمایش می‌گذارد. تلاش وحید برای فرار از هویتی که به او تحمیل شده، از درون‌مایه‌های اصلی این فیلم‌نامه است.  شایان ذکر است پیش از این حقوق تولید و ساخت این فیلم‌نامه به صورت فیلم سینمایی به آقای آراز اکبریان به عنوان تهیه‌کننده واگذار شده است.  
فیلم‌نامه‌ی "ماجرای آقای میم" اما راه متفاوتی از دو اثر قبلی طی می‌کند. این فیلم‌نامه‌ی کمدی با پایان خوش را برای رسانه‌ی تلویزیون نوشته‌ام. قهرمان داستان معین‌یار مرادی، برای کار در یک کتابخانه‌ی متروک در شرف تعطیلی، از تهران، عازم روستایی دورافتاده می‌شود. امید و تلاش برای موفقیت و تغییر خود و پیرامون، در شرایطی که همه چیز رو زوال قدم بر می‌دارد از خطوط اصلی داستان این فیلم‌نامه است.
خشایار مصطفوی
به‌تاریخ بهار 1395
 

  Khashayar Mostafavi, 2016, THE DAYS SLOWLY, Three Screenplays, Postskript Publication, Germany . ISBN 978-153-088-576-3



هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر