دست‌نوشته‌هایی پیرامون ادبیات، سینما و سیاست از خشایار مصطفوی
درباره‌ِ‌ی من About me:

پول کثیف و رسوایی متداوم فولکس واگن

 قسمت نخست سریال مستند

Dirty Money (2018)

  اثر نت‌فلیکس، به چند و چون یکی از بزرگترین کلاه‌برداری‌های صنعتی دنیا یعنی رسوایی شرکت فولکس‌واگن یا دیزل‌گیت در تقلب در ارائه‌ی آمار گازهای زیان‌آور  از اتومبیل‌هایش می‌پردازد. در مورد این تقلب مقالاتی در نت وجود دارد اما این مستند ابعاد همه‌جانبه‌ی یک توطئه و فریب را در سطوح بالای مدیریتی شرکت نشان می‌دهد وقتی که فولکس‌واگن ماشین‌های ارزان گازوئیلی را وارد بازار آمریکا می‌کند و با تقلب در نرم‌افزارهای کنترلی؛ آنها را دوستدار محیط زیست نشان می‌دهد و همه‌ی رقبای بازار را کنار می‌زند. با تماشای این مستند ناباورانه شاهد این هستیم که چطور فولکس واگن سال‌ها نتایج شرکت‌های تحقیقات آلودگی را به تاخیر انداخت، چطور قوانین و استانداردهای زیست‌محیطی را به بازی گرفت و دست آخر چگونه 11 میلیون‌ دستگاه خودروی ضد محیط‌زیست و خطر آفرین برای بشریت را با هدف سود بیشتر به فروش رساند!

   اما خبر بد اینکه آلودگی تکنولوژی دیزل یا استفاده از گازوئیل که آلمان در آن پیشرو است تنها در کارخانه‌ی فولکس واگن مورد استفاده نبوده بلکه خطر به شدت زیان‌آور بودن برای انسان، شامل محصولات گازوئیلی بنز و "بی ‌ام و"هم می‌شود که دولت آلمان برای عدم فروپاشی صنایع اتومبیل‌سازی و آسیب‌های اقتصادی، از آلودگی‌ آنها حمایت قانونی می‌کند. براساس تحقیقات، هنوز ماشین‌هایی که با سیستم دیزل در اروپا تا به امروز تولید می‌شوند شش یا هفت برابر آلاینده‌تر و خطرناک‌تر از استاندارد گازهای خروجی اتومبیل هستند. تخمین زده می‌شود سالانه در آلمان، ده هزار نفر جانشان را گاز نیتروژن اکسید و آلاینده‌های ماشین‌های دیزل از دست می‌دهند.  با این حال باتوجه به چشم ‌پوشی دولت‌ها به نفع اقتصاد همچنان در قاره‌ی سبز تولید و استفاده می‌شوند. وقتی به این رسوایی و آنچه که تا به امروز همچنان در قالب تکنولوژی ماشین‌های شهری گازوئیلی در حال ادامه است  فکر می‌کنم همه‌ی شعارهای محیط‌زیستی؛ کمپین‌های سیاسی و تبلیغاتی شبیه جک و شوخی به نظر می‌رسند و این همان کاری است که این مستند به خوبی انجام می‌دهد. شک و تردید.

 خشایار مصطفوی

شهریور 1400 

هامبورگ 

 

پانوشت: فولکس واگن از سال ۲۰۱۶ در آمریکا و سایر کشورهای جهان در مجموع به پرداخت ۲۳ میلیارد یورو خسارت به مشتریان خود محکوم شد. در تازه‌ترین موارد ۷۶میلیون یورو به مشتریان استرالیایی و ۱.۳ میلیون یورو به مشتریان کانادایی پرداخت کرد. در فوریه‌ی سال ۲۰۲۰ در نهایت دادگاه شهر برانشوایگ حکم به محکومیت فولکس‌واگن در آلمان داد و این شرکت ۸۶۰ میلیون یورو به مشتریان آلمانی خسارت پرداخت.

 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر