دست‌نوشته‌هایی پیرامون ادبیات، سینما و سیاست از خشایار مصطفوی
درباره‌ِ‌ی من About me:

فکت‌چکینگ به سبک و سیاق وزارت اطلاعات




اگر تیم ابرآروان با لباس‌های گل‌گلی و دست‌های خونین، بازوهای شر جمهوری اسلامی در قطع و سانسور اینترنت هستند؛ نهاد دولتی اصل نوزده

aslnoozdah

 با پروژه‌هایی چون فکت‌نامه

factnameh





 در پی مهندسی افکارعمومی؛ با پروژه‌ی پس‌کوچه و ارائه‌ی فیلترشکن دست‌کاری شده درحال شکار و شناسایی مخالفین جمهوری اسلامی در داخل؛ و با پروژه‌ی ایران سایبر دیالوگ ICDIran در کنفرانس‌های بین‌المللی آزادی اینترنت در حال ترویج این ایده است که تحریم‌های غرب باعث سانسور اینترنت در ایران شده است!

 


 در سال‌های گذشته ساختار و محتوای فعالیت‌های سایبری جمهوری اسلامی تغییر کرده و به روایتی هوشمند‌تر شده است و در کنار انبوه اکانت‌های موسوم به ارزشی با بازده پایین، یک شبکه‌ی هوشمند از نهاد‌های به شکل و شمایل مردمی و استارت‌آپ با بازده‌ بالا به وجود آورده که در نگاه نخست طرفدار آزادی بیان، مخالف فیک‌نیوز و یا خوره‌ی تکنولوژی معرفی می‌شوند اما بدون استثنا به وزارت اطلاعات و نهادهای امنیتی متصل هستند. 



مثلا نهاد فکت‌نامه خود را در وبسایت‌اش اینگونه معرفی کرده: "فکت‌نامه که در اردیبهشت ۱۳۹۶ آغاز به کار کرد، ‌کاری است از تیم پژوهش و رسانه‌ی کارگاه فناوری اصل۱۹" این نهاد با وجود ده‌ها کارمند رسمی در چند زبان تنها یک‌نفر را به اسم و مشخصات واقعی به نام فرهاد سوزنچی به عنوان سردبیر معرفی کرده است. 



در نگاه نخست به مقالات و نوشته‌های فکت‌نامه این حس به وجود می‌آید که بیشتر این نوشته‌ها با ادعای درستی‌سنجی بی‌طرف عمل کرده‌اند، گاه نیز بی‌پروا به درستی سنجی مواضع دیکتاتور ایران پرداخته‌اند. اما این همه‌ی ماجرا نیست. با رشد شبکه‌های اجتماعی و دسترسی به اطلاعات کیست که نداند نوددرصد حرف‌های مثلا خامنه‌ای و دارودسته‌اش جفنگی بیش نیست؟ سایبری‌های ارزشی تبلیغ‌اش را خواهند کرد و اینجا زمین بازی فکت‌نامه نیست، فکت‌نامه باید ده تا به نعل بکوبد و بعد از کسب اعتبار و بی‌طرفی یکی به میخ!



اخیرا بعد انتشار مطلب من با عنوان "نادر طالب‌زاده و چهل سال فریب هسته‌های ایدئولوژیک جمهوری اسلامی" دوان دوان وارد گود شده و با تکرار ادعاهای طالب‌زاده در مصاحبه‌هایش و اضافه کردن ادعاهای جعلی تازه؛ نظریه‌ی یهودی بودن او را رد کرده است تا یک وقت حیثیت کل نظام مقدس زیر سوال نرود.



لذا همین‌جا، من آقای فرهاد سوزنچی

@Farhadist

 وتیم‌اش را با سوالات زیر به فکت‌چکینگ خویش دعوت می‌کنم:

الف: در پادکست 58‌ام فکت‌نامه (فایل صوتی زیر) اشاره می‌شود منبع شما مرکز تاریخ شفاهی؛ و بررسی اسناد تاریخی وزارت اطلاعات است! آیا شما کارمند رسمی وزارت اطلاعات هستید و یا پروژه‌ای با اداره‌ِ‌ی مذکور کار می‌کنید؟




ب: بودجه‌ی موسسه‌‌‌ی عریض و طویل شما از کدام نهاد دولتی تامین می‌شود؟ چه کسی خرج وب‌سایت، سفرهای خارجی و  حقوق شما و کارمندان را می‌دهد؟




ج: رابطه‌ی شما و اصل19 با خون‌شورهای نیویورک و خبرنگارانی چون نگار مرتضوی چیست؟




د: لطفا در مورد رابطه‌ی کاری خود حسین دهباشی و مرتضی سرهنگی مدیرمسئول تاریخ شفاهی توضیح دهید؛ آیا مجموعه‌ی شما از ایشان سفارش کار روی سوژه‌های حساس و حیاتی را می‌گیرد؟



ث: چطور موسسه‌‌ی بالاسری شما، نهاد اصل19 در جمهوری اسلامی که اینترنت آزاد فیلتر است، اقدام به پخش علنی فیلترشکن در بین مخالفان می‌کند؟




ت: آیا کانال تلگرامی "مملکته" (با ۲۶۳ هزار عضو) که به تقریب همه‌ی مطالب وبسایت و کانال تلگرامی فکت‌نامه را به نام اپوزیسیون منتشر می‌کند، و یا فیلترشکن‌های ناامن پروژه‌ی پس‌کوچه را در اختیار مخاطبانش قرار می‌دهد هم یکی دیگر از پروژه‌های سایبری وزارت اطلاعات و اصل ۱۹ است؟

 


 

خشایار مصطفوی

مونیخ

به تاریخ 

اردیبهشت 1401 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر