دست‌نوشته‌هایی پیرامون ادبیات، سینما و سیاست از خشایار مصطفوی
درباره‌ِ‌ی من About me:

نگاهی به شبکه‌ی شرکت‌های یاسین رامین در آلمان یکی از متهمان پرونده‌ی واردات داروی فاسد به ایران

 


آنچه که می‌نویسم حاصل یک جستجوی ساده در اسناد و مدارک شرکت‌های وابسته به آقای (محمد) یاسین رامین در آلمان است. این اطلاعات در اینترنت بدون نیاز به دسترسی ویژه قابل دریافت هستند؛ پس شامل قانون افشای مشخصات خصوصی نمی‌شوند. همچنین در این نوشتار سعی ندارم که آقای رامین را متهم به پولشویی؛ فساد مالی و یا تشکیل شبکه‌ی پیچیده‌ی شرکت‌های مالی برای فرار از مالیات و عبور از تحریم‌های بانکی بکنم. بلکه نظر به اتهامات و سوظن‌های وارده به ایشان سعی دارم به عنوان یک علاقمند به خبرنگاری تحقیقاتی نگاهی به شرایط بیزنس ایشان در آلمان داشته باشم و این نوشتار را دعوت و مقدمه‌ای بر تحقیقات گسترده‌تر توسط خبرنگاران ایرانی  و نهادهای مسئول در آلمان می‌دانم.  

آقای یاسین رامین؛ پسر یکی از سیاست‌مدارن بانفوذ جناح راست حکومتی به نام محمد علی رامین (یکی از نظریه پردازان انکار هلوکاست و قصاب مطبوعات در دوران احمدی‌نژاد) در سال ۸۸ (۲۰۰۹) درسن ۲۷ سالگی در ایران مدیرعامل شرکت رشد، یکی از شرکت‌های زیرمجموعه‌ی هلال احمر شد. دقیقا در همین سال ایشان با نام خویش و سهام ‌داری خاص، شرکت تک نفره‌ای را به ریاست خود به عنوان IRC GmbH و یا ROSHD Industrie Produkt GmbH در دوسلدورف آلمان تاسیس می‌کند.



 پنج سال بعد در سال ۹۵ یا ۲۰۱۵ میلادی بر اساس شکایت حلال احمر، رامین به اتهام دزدیدن دو میلیون یورو بازداشت و از سمت‌اش خلع می‌شود. آقای رامین این شرکت در آلمان را در سال ۹۵ و یا ۲۰۱۶ میلادی منحل می‌کند.  او در سال ۱۳۹۸ در دادگاه نخست به ۱۷ سال زندان و بازگشت سرمایه‌ی دزدیده شده محکوم می‌شود ( 3 سال حبس بابت خیانت در امانت و دو فقره 7 سال حبس به اتهام دو فقره اتهام انتقال مال غیر)

در آن زمان روزنامه‌ی شرق درباره‌ی او اینگونه نوشت:

"محمدعلی نجفی مشاور اقتصادی وقت رئیس‌جمهور دهم شهریور سال 95 در همین ارتباط گفته بود: موردی نیز اخیراً مطرح شد که پسر یکی از مسئولان دولت قبل [یاسین رامین، فرزند محمدعلی رامین]، شرکتی ایجاد کرد و واردات بخش خاص، مهم و گران‌قیمتی از داروها را به‌صورت انحصاری در دست گرفت و داروهایی تقلبی یا با کیفیتی پایین وارد می‌کرد و سال‌ها مردم از آن استفاده می‌کردند. امروز مشخص شده که چندین میلیارد دلار از این طریق عاید جوانی شده که با یکی از خانم‌های هنرپیشه ازدواج و یکی از املاکش را که چند ده میلیارد تومان ارزش داشته به‌عنوان مهریه تقدیم خانم کرده است."

منبع

 

 اما در آبان سال۱۴۰۰ دادگاه تجدیدنظر به بهانه‌ی اختلاف حساب مالی از اتهام مبرا، تبرئه و آزاد می‌شود؛ اما موظف می‌شود که مبلغ ۵۰۰ هزار یورو را به حلال احمر بازگرداند.  

اما شرکت رشد تنها شرکت آقای رامین در آلمان نبود. او ابتدا در سال ۲۰۱۱ یک شرکت دیگر به نام Lidoma GmbH را تاسیس می‌کند که تا سال ۲۰۱۷ در دوسلدورف فعالیت می‌کند. در توضیحات این شرکت آمده است که شرکت در زمینه‌ی واردات و صادرات همه‌ی مواد به ویژه دارو موادغذایی و فراوری فعالیت می‌کند. در سال ۲۰۱۳ به فاصله‌ی یک ماه رامین دو شرکت مسافرتی به نام‌های Jadeh GmbH و Jadeh Travel GmbH  نیز تاسیس می‌کند که زائران مسلمان را از آلمان به مکه می‌فرستد. اما یکی از شرکت‌های مادر و مهم او شرکت  PCM-Group GmbH بود که در سال ۲۰۱۱ تا سال ۲۰۱۵ فعالیت می‌کند. در مجموع این پنج شرکت به نام آقای یاسین در آلمان به یک شبکه از اشخاص ایرانی و شرکت‌های دیگر متصل می‌شوند که هر کدام به سهم خویش شبکه‌هایی موازی از شرکت‌ها را تشکیل می‌دهند. با یک جستجوی ساده می‌توان اسامی ایرانیان دخیل در این شبکه را با نام و فامیل پیدا کرد. کسانی که به علت معذوریت‌های حقوقی تنها به ذکر نام کوچکشان بسنده می‌کنم: نام‌هایی مانند خانم‌ها نیکناز، فرشته؛ ملینا؛ لیلا؛ فریده و ...

 

اما با اتکا و در ارتباط با همین اسامی است که بعد از انحلال تمام شرکت‌های با مدیریت و سهام آقای یاسین تا سال ۲۰۱۷  در آلمان می‌توان به  ردپای احتمالی فعالیت‌های تجاری تازه‌ی او در آلمان و احتمالا در پوشش افراد دیگر پی برد. لذا نظر به تحقیقات من از سهام‌دارن خاص و مدیران  و شرکت‌های وابسته و زیرمجموعه‌ی شرکت دارویی   MT & LT Institute GmbH واقع در شهر Neuss (چسبیده به دوسلدورف) که در سال ۲۰۱۷ تاسیس شده و تا به امروز با سرمایه‌ی یک و نیم میلیون دلاری فعال است می‌پرسم که این شرکت و مدیرعاملان‌اش چه ارتباطی با تشکیلات و یا سرمایه‌ی مالی آقای رامین یاسین در آلمان دارند؟‌

 



  آیا چون سال‌های قبل به گفته‌ی دادستان باید شاهد و منتظر سومصرف دارویی و رنج کودکان و مریضان ایرانی با واردات داروهای تاریخ مصرف گذشته‌ی خارجی باشیم؟ لذا از همه‌ي نهادهای قانونی واقع در آلمان اعم از اداره‌ي امنیت و یا مالیات و همچنین؛ خبرنگاران مستقل و آزاد دعوت می‌کنم نظر به احترام به جان انسان‌ها در برابر ثروت اندوزی معدودی از تکرار فاجعه‌‌های احتمالی جلوگیری کنند.   

خشایار مصطفوی 

 


 

مونیخ 

به تاریخ

۲۸ بهمن ۱۴۰۰

۱ نظر: