دست‌نوشته‌هایی پیرامون ادبیات، سینما و سیاست از خشایار مصطفوی
درباره‌ِ‌ی من About me:

مستند
The Mole Agent
ساخته‌ی فیلمساز شیلیایی، خانم متی آلبردی، یکی از نامزدهای اسکار مستند در سال ۲۰۲۱ همتراز آثار درخشانی چون
 The Cove
 و یا
Searching for Sugar Man
در ژانر فیلم مستند است. سرجیو، پیرمردی 84 ساله با یک آگهی استخدام می‌شود تا سه ماه به عنوان جاسوس در یک خانه‌ی سالمندان اقامت کند تا در مورد آزار و دزدی احتمالی از زنی سالمند تحقیق کند و به یک کارگاه خصوصی گزارش دهد.

 فیلم که با المان‌های پارودی گونه‌ی (خلاف‌آمد)  یک فیلم کارگاهی و جاسوسی آغاز می‌شود، به تدریج سوال اولیه و موتور متحرکه‌ی داستان را به مسائلی دیگری می‌کشاند. پیرمرد استخدام شده همراه با مخاطب در خانه‌ی سالمندان چیزهای دیگری را کشف می‌کند، مسائلی چون پیری، عشق، فراموش‌شدگی و یا پایان ناگذیر زندگی. مهمترین مساله‌ی فیلم شاید اما نمایش تنهایی انسان است. هر چقدر از زمان فیلم بیشتر می‌گذرد ما همراه با سرجیو از نقش یک کارگاه 007 به دوست و همدرد کهن‌سالان آسایشگاه تبدیل می‌شویم؛ به گونه ای که در پایان حس می‌کنیم سفری را به پیری، تنهایی و دورافتادگی تجربه کرده‌ایم.  به جرات می‌توان گفت مستند
 The Mole Agent
 در ارائه‌ی درون مایه‌اش از بسیاری از فیلم‌های داستانی پیشه گرفته است و لحظات نابی را خلق کرده که از یک سو واقعی و مستند هستند و از سوی دیگر از دریچه‌ی ذهن خلاق کارگردان و دستکاری و قلع واقعیت پدید آمده‌اند.

خشایار مصطفوی

هامبورگ 

اسفند نود و نه

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر