قریب به ۷۲ ساعت بعد از پخش خبر شلیک ۵تیر به صلواتی، قاضی مرگ، حال میتوان به قاطعیت گفت ما با یکی از بزرگترین پروژههای فیک نیوز در توییتر مواجه بودهایم.
جذب بیشتر از ۴۰هزار فالور درعرض سه روز؟ تحتشعاع قرار دادن فراخوان ۱۸دی؟ تزریق مرفین ذهنی در هنگامهی اعدام دو همرزم وجلوگیری از بروز خشم عمومی؟ گرفتن امپرشن میلیونی (۱.۲میلیون) یا کلاهبرداری و دریافت بیتکوین؟ هدف از پخش فیکنیوز کشتن قاضی صلواتی چه بود؟
آیا اکانت توییتری ژوپیتر
@jupiter_rad_2
به تنهایی موفق به مهندسی افکار عمومی در توییتر شد؟ با سوال آخر شروع میکنم: نه او تنها نبود، بلکه دهها نفر چه در غالب باند واژ و چه در غالب خبرنگارانی با تیک آبی مثل خانم پانتهآ مدیری (که اخیرا چندین خبر جعلی با استناد منبع موثق! پخش کرده) به او یاری رساندند و موفق شدند تاهمین لحظه در داستانی دنبالهدار این فیکنیوز را پیش ببرند. مهمترین دلیلی که ارائه کردند چه بود؟
فیکنیوزهای تازه: شلوغی پادگان لویزان، دیدن گریهی خانوادهی صلواتی، غیبت از محل کار، تایید دو اکانت عرزشی که دو ماه قبل درست شدهاند، یکی خود را فرماندهی بسیج شرق تهران معرفی کرده و عکسش از تبلیغات کتوشلوار عروسی برداشته شده و دیگری تا یک ماه قبل اکانت برانداز بوده و اکنون مثلا بسیجی شده!
اما در آخرین قسمت این سریال، در اسپیس دوهزار نفری روز شنبه، اکانت ژوپیتر و باندش اعلام کردند، تیمشان از جلسهی محرمانهی سران خبردار شدهاند که قرار است امروز یکشنبه ۱۸دی خبر سراسری ۱۰صبح یا ۱۰شب! اعلام کند صلواتی تصادف کرده و حالش بد است. دروغ روی دروغ و هزاران فیو روی فیو!
اما بد نیست بدانیم نخستینبار این فیکنیوز توسط امیر فخرآور در کلابهاوس مطرح شد اما او پیش از این، تمام کوپنهای اعتباریاش را سوزانده. کیست که رویاپردازیهای آدمی مثل او را باور کند؟ اینجاست که باند ژوپیتر وارد میشوند و با ادعای عاملی، در ازای کار نکردهشان بیتکوین میطلبند!
بنظرم این ماجرای فیکنیوز کشتن قاضی مرگ، هرچند آسیبزا بود اما از ابتدا تا انتها حاوی درسهایی است که میتواند برای انقلاب مردم ایران مفید باشد. توییتر تنها رسانهای واقعی براندازان است،جایی که گفتمان فکری و حرکتهای عملی انقلاب در آن ایدهپردازی و به عرصهی حضور فیزیکی میرسند
تاکنون فضای توییتر به واسطهی کاربرانی که فکتسنجی و افشاگری میکنند یا حافظهی تاریخی را زنده نگه داشتهاند، تا حدودی موفق شده از امواج مهندسی افکار عمومی عبور کند. اما ما باید دربرابر فیکنیوز حساس باشیم، انقلاب ما به خبر دروغ نیاز ندارد،پیروزی باماست چون حق و حقیقت باماست.
متاسفانه اکنون در سفرم و لپتاپام هم همراهم نیست، از دوستان حوزهی بلاکچین و بیتکوین در توییتر دعوت میکنم، این آدرس کیفپول بیتکوین متعلق به اکانت ژوپیتر را برسی کنند و میزان ورودی و موجودی بیتکوین در سه روز اخیر را منتشر کنند:
bc1qceec2xnteyauxkeevg7efk65gkp4vy8qd8f96w
bc1q6flyq9gs2fvc5zr8pfxkwunc4wzewnz6x3cyju
نتیجهی تحقیقات اکانت بیت اسپریت پیرامون دو کیف پول بیتکوین متعلق به باند واژ را رشته توییت زیر میتوانید مطالعه کنید:
" فعلن رو ۲ تا والت متصل به تیپینگ توئیتر دو تا اکانت ژوپیتر و فیات وار کار کردم
والت اول که آدرسش هم هست تو اسکرینا، روز ۲۷ نوامبر ۲۰۲۲ ایجاد شده و تا امروز بیش از ۲ عدد بیتکوین بهش واریز کردن ملت. در جا هم معمولن به محض اینکه واریز میشه،برداشت میزنن و میریزن به یه سری والت دیگه. از صرافی کوینبیس آمریکا که شما باس حتمن با آیدی امریکن روش احراز هویت کرده باشی - مگر در موارد خاص، هم به این والتا واریز شده و هم از این والتا بیتکوین رفته به کوینبیس. تا اینجا که چک کردم، با سه تا صرافی دیگه هم ترنزکشن دارن. این والتا. زمان و ساعت برداشت از این والت هم متغیره، ولی ساعت اوجش حدودای ۱۲ شبه.
۴۳ تا واریزی داشته و ۳۰ تا برداشت، در مجموع ۲.۰۵۵ عدد بیتکوین مفت و مجانی!
این از والت اول. حالا به کجاها وصلن و کیا مرتبطن با این والتا، وقت و زمان لازمه برای تریس دقیق و نقطهزنی.
والت دوم که آدرسش هست تو اسکرینا، روز ۲۸ نوامبر ۲۰۲۲ ایجاد شده و تا امروز حدود ۰.۵ عدد بیتکوین بهش واریز کردن ملت. اینم در جا معمولن به محض واریز بهش، برداشت میزنن اینا و میریزن به یه سری والت دیگه. با کوینبیس ترنزکشن برداشت نداشته، ولی با سه تا صرافی دیگه کار میکنه. "
اکانتهایی با نام واقعی، (خبرنگار، فعال سیاسی و...) که در پخش و تایید فیکنیوز کشتن قاضی صلواتی نقش مهم و کلیدی داشتند:
محمد منظرپور (بیبیسی فارسی)، امیر فخرآور (استادحقوق اساسي دانشگاه تگزاس!)، پانتهآ مدیری (ایراناینترنشنال)، سعید آگنجی (فعال اصلاحطلب)، بهراد توکلی (فعال اینستاگرام)
اولین هدف خبردروغ یا فیکنیوز متوقف کردن فرایند عادی مغز مخاطب در تحلیل و برخورد انتقادی با اخبار است. ورود انبوه و رگباری اطلاعات که غالبا احساسات ما را هدف قرار میدهند در دورهی زمانی کوتاه ذهن ما را بیدفاع، مجروح و تسلیم، و به انباری اطلاعات تبدیل میکنند.ذهن به تدریج توان پردازش اطلاعات را از دست میدهد و صرفا به گورستان اطلاعات تبدیل میگردد. آیا تاکنون از خود پرسیدهاید که چگونه میشود که در عصر علم جماعتی به ایدهی زمین تخت معتقد باشند؟ یا میلیونها نفر باور کنند که ملکهی سابق انگلستان یک مارمولک (رپتلین) بود که میتوانست تغییر چهره بدهد؟ جواب شاید در تاثیرات شبکههای اجتماعی و موجهای عظیم فیکنیوز و تاثیرات درازمدتاش بر ذهن ما باشد. موجهای فیکنیوزی که مثلا پیش از انتخابات آمریکا میتوان به وضوح آن را ردیابی کرد و هدف اولیهاش تسلیم و بیدفاع کردن اذهان در برابر گرفتن تصمیم و داشتن تحلیل شخصی است. شبکههای اجتماعی به کیفیت خبر یا اطلاعات که همانا رابطهاش باواقعیت است کوچکترین اهمیتی نمیدهند بلکه مسالهی اصلی محبوب کردن خبر و تایید آن به واسطهی لایک جمعی است. و برای رسیدن به محبوبیت میتوان همچنان از یکی از فرمولهای قدیمی نشریات زرد استفاده کرد، دروغهای بزرگ و شاخدار هرچه شوکآورتر و محیرالعقولتر محبوبتر، هرچه دورتر از منطق و عقل سلیم پربازدیدتر و درگیرکنندهتر و البته بعد از افشا و مشخص شدن دروغ ناامیدکنندهتر و تسلیمکنندهتر.
سخن کوتاه که معتقدم دستگاه تبلیغاتی جالف مدتهاست در حال کار روی اذهان با فیکنیوز است. مراقب ذهنمان باشیم!
خشایار مصطفوی
دی ماه۱۴۰۱
مونیخ
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر