دست‌نوشته‌هایی پیرامون ادبیات، سینما و سیاست از خشایار مصطفوی
درباره‌ِ‌ی من About me:

خانم پانته‌آ مدیری و نشر اخبار غیرموثق در میانه‌ی انقلاب

 


در این نوشتار به بررسی اخباری دروغ یا غیرموثقی می‌پردازم که خانم پانته‌آ مدیری در اکانت توییتری‌شان 

 

  @PanteaModiri

 

 باعنوان خبرنگار تلویزیونی از  سه ماه قبل تا کنون منتشر کرده‌اند. اخباری که اساسا هیچ‌وقت درست‌سنجی نشدند و درصحت و سلامت آنها تردید‌های جدی وجود دارد.

 




 غالب این اخبار دروغین پیرامون آغاز درگیری مسلحانه‌ی مردم ایران با جمهوری اسلامی است که البته نتیجه‌ی نهایی این داستان‌سرایی‌ها باز کردن دست سرکوب‌گران و رسانه‌های نظام برای توجیه اعدام‌ها و پرونده‌سازی برای انقلابیون بوده است. متاسفانه چه در زمان انتشار و چه پس از آن برای این فیک‌نیوز‌ها هیچ منبع خبری یا توضیحی ارائه نشده است.

 

 


مورد کور کردن چشم سرهنگ کریمی، کدام سرهنگ کریمی؟ در سپاه بیش ‌از ۳۰سرهنگ با این نام خانوادگی وجود دارد؟ نخستین‌بار این خبر توسط اکانت ماهی با آدرس

 


 

 @mahy_op

 

 منتشر شده است. خانم مدیری، اگر یک اکانت ناشناس فردا ادعا کند که در تهران با شات‌گان به چشم‌های قالیباف شلیک شده، آیا شما آن را منتشر می‌کنید؟

 


"فوری

منابع داخلی خبر داده اند:

در وکیل آباد مشهد خانه ی یک سپاهی هدف تیراندازی قرار گرفته است.

گفته می شود مردم مشهد وارد فاز انتقام شده اند  ."

 


کدام منابع داخلی؟ اطلاعات سپاه؟ یاد این جمله می‌افتم: "ما اسلحه نداریم، اگر پول خریدن اسلحه داشتیم، اول نان می‌خریدیم"

 


"لیدرهای تظاهرات و شکار توسط پرستوها" باز هم فوری؛ باز هم منابع ناشناس! سوالی که برای من پیش می‌آید این است که چرا کارکرد این‌ فیک‌نیوزها درجهت کمک به هژمونی و تصویر شکست‌ناپذیر از سیستم است؟ دوستی نوشته بود ما در تظاهرات جان‌مان را می‌گیریم کف دست‌مان؛ برای پرستوبازی نمی‌رویم!

 



در این بین چندین خبر دیگر هم وجود داشت که از فیک‌نیوز بودن یا درستی آنها مطمئن نیستم، مثلا مورد مسعود صفر بیرانوند نیازمند گذر زمان است .

 



اما یکی دیگر از فیک‌نیوزهای خانم مدیری ماجرای شلیک ۵گلوله، ۱۰روز قبل به صلواتی بود که در پست قبلی زیر پیرامونش نوشته‌ام

 

در باب فیک‌نیوز شلیک ۵ گلوله به قاضی مرگ؛ ابولقاسم صلواتی

 

می‌گویند منتشر کنندگان فیک‌نیوز برای جلب اعتماد از هر ۱۰۰ خبر، ۹۵ خبر راست و تنها در بزنگاه‌ها ۵ خبر دروغ منتشر می‌کنند. منتهی در مورد خانم مدیری گویی این آمار برعکس است. افرادی چون خانم  پانته‌آ مدیری روزنامه‌نگاری ما را تبدیل کرده‌اند به زردنویسی به سبک علمی تخیلی. اندازه‌ی خود را آنقدر بالا می‌بینند که هیچ جوابی دربرابر افکار عمومی نداشته باشند. هیچ مسئولیت و عواقبی هم در قبال پخش هدف‌دار فیک نیوز به گردن نمی‌گیرند و متاسفانه این موارد هیچوقت برملا نمی‌شوند. چرا؟ چون باقی خبرنگاران از سر رفاقت با هم رودربایسی دارند، نگران آینده‌ی شغلی‌شان هستند یا اگر در ایران باشند با افشاگری متهم به حمایت از سیستم می‌شوند.درپایان ذکر این نکته را ضروری می‌دانم که حق دفاع مشروع مردم دربرابر اشغال‌گران ج‌الف واضح و مبرهم است مساله‌ اما دور شدن از واقعیت موجود انقلاب ایران و انتشار فیک‌نیوز هدف‌دار برای توجیه سرکوب و قتل‌های دولتی است.

 

خشایار مصطفوی 

به تاریخ دی‌ماه ۱۴۰۱

مونیخ

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر