دست‌نوشته‌هایی پیرامون ادبیات، سینما و سیاست از خشایار مصطفوی
درباره‌ِ‌ی من About me:

Climax نقطه‌ی اوج


بیست دقیقه اول فیلم Climax آرام جلو می‌رود بعد به تدریج هیولا بیدار می‌شود تا به نقطه‌ی اوج برسد و دقیقا تبدیل به همان چیزی می‌شود که از گاسپر نوئه کارگردان رادیکال فرانسوی انتظار می‌رود. دوربین سیال، انسان خودباخته، روایت مارکی دوسادی، موضوعات نگفتنی، دخمه‌ها، روانشناسی مواد و سکس 
همگی از تم‌های تکرارشونده‌‌ی سینمای نوئه هستند.

  ادبیات و دیالوگ نویسی به سبک رایج هالیوود، در بهترین شکلی در کار نوئه غایب است، تصاویر هم به دنبال خلق زیبایی شناسی مرسوم در سینما نیستند. دوربین زاویه دید ما را به سفر ذهنی نوئه می‌برد. به نظرم Climax در اندازه شاهکاری چون Enter the Void نیست چون از نظام نشانه‌پردازی ضعیف‌تری بهره می‌برد، اما باز هم می‌توان  درون‌مایه‌ی اضحملال و فروپاشی قریب به وقوع یک جامعه را از آن استدلال کرد. به نظرم فیلم با سالو ساخته‌ی پازولینی در چند پلان در حال گفتگو و ارجاع است، (دختر آلمانی، لوگو نازی و حضور سربازان با سگ). به هر روی، فیلم را که می‌بینی از خود می‌پرسی به راستی معنای زندگی چیست. من سینمای وحشیانه‌ی نوئه را دوست می‌دارم لااقل با دیدن فیلم‌های او به من یادآوری می‌شود که ۹۹ درصد تولیدات سینمایی در برابر دنیای وحشتناک واقعیت چقدر لطیف، ملایم و در عین حال کودکانه هستند.
خشایار مصطفوی
هامبورگ

داستان کوتاه خودکشی با سیلدنافیل








: خوانش داستان خودکشی با سیلدنافیل را به صورت صوتی می‌توانید در لینک زیر بشنوید
 



 داستان خودکشی با سیلدنافیل در مجموعه داستان به جهنم نوشته‌ی خشایار مصطفوی نزد انتشارات گردون برلین به چاپ رسیده است.











اتفاق خجسته‌ی خروج آمریکا از برجام برای ایرانیان

کلوزآپ و دنیای مریض گونه‌ی وانمودها

امشب فرصتی دست داد که دوباره به تماشای فیلم کلوزآپ کیارستمی بنشینم؛ ورای ارزش‌های فیلم و هزاران صفحه نقد و تحلیل که در مورد فیلم نوشته شده، نه تنها شباهت ظاهری (از فرم صورت، شکل مو و حتی مدل کاپشن) حسین سبزیان، بلکه شباهت باطنی او به محمود احمدی‌نژاد باعث حیرت‌ام شد. سبزیان دوست دارد آدم دیگری باشد و دروغ، کلید او در راه رسیدن به انگاره‌ی ذهنی و تصور‌ات غیرواقعی‌اش است که در غایت‌اش خودنمایی پنهان شده است. وانمودی که نموده بودن او را مهم کرده است و خود به ذات‌اش هویت گمگشته‌ای است میان باقی وانمود‌ها. همین جاست که از خودم می‌پرسم آیا حسین سبزیان کلوزآپ و بیماری‌اش آنقدر همه‌گیر و پذیرفتنی شد تا چهارده سال بعد به قدرت جلوس کند و در فکر متوهمش در رویای مدیریت جهان باشد؟ کیارستمی فیلم را کمی پس از پایان جنگ در سال 68 ساخته است و سعی در تحلیل روانشناختانه‌ی ذهن پیچیده انسانی دارد که به مدت هشت سال همه چیز حتی وجه تمایز، هویت و فردیت‌اش را از دست داده است و در حالی که حتی نان شب ندارد به دنبال نمایه‌وارگی است و این همان گزاره‌ای است که سال‌هاست چه در مسائل کلان چون انرژی هسته‌ای و چه در الگوهای خرد و ارزش‌های خودنمایانه‌ی خانواده‌های ایرانی می‌بینیم. و انگار اثر به مخاطب در مورد بیماری‌ای دهشتناک هشدار می‌دهد، بیماری‌ای ‌که در آن روح، جان و روان‌ انسان بی‌ارزش و هیچ می‌شود و هویت‌ جعلی، ساخته و پرداخته‌ی حاصل دگربودگی است که اهمیت دارد، یک هویت از قبل پذیرفته شده، نسخه بی‌ارزش اما مطمئن. سال‌ها بعد از این فیلم بود که شاهد بروز عوارض گسترده‌ این انگاره از پرده سینما تا تاریخ هرروزه بوده و هستیم، انگاره‌ای که هر روز ادامه‌دارتر و گسترده‌تر می‌گردد، شاید ما به نموده و وانمود بودن چیزهای خوب اما غیرواقعی تبدیل شده‌ایم و اصل، حقیقت و فردیت گم شده و این گمشدگی به تدریج باعث و بانی مسخ نهایی ما می‌شود. مسخ به چه؟ شاید آنچه امروز هستیم، یک نسخه‌ی دست چندم از اصلی که حتی معلوم نیست چیست یا کجاست.

Dasein (2017 Release Schedule)



- 20th Shanghai International Film Festival (SIFF)
June 17 to June 26 - China
- Brazilian International Labour Film Festival (BILFF)
15 – 19 May 2017 - Brazil
- The Iranian Film Festival of Zürich (IFFZ)
01 — 07 June, 2017 - Switzerland
- 32 Husumer Filmtage - 24 September 2017 - Germany
- 15th edition of (FLEXIFF) 23-24 September 2017 – Australia
- 12th Marbella International Film Festival (MIFF)
4th to 8th October 2017 - Spain
- 17th edition of International Festival of Red Cross and Health Films
12 - 15 October 2017 – Bulgaria
- 59th Nordic Film Days Lübeck 1 – 5 November 2017 - Germany

IMDB









Dasein narrates the story of a writer who seeks asylum in Germany to flee the war in his own country but he gradually becomes captive economically ...


Title: Dasein

English Title: Being There

Genre: Drama

Type of film: Fiction

Theme: immigration

Running Time: 92 Min
Language: German
Country of production: Germany
Month and year of termination: Feb 2017
Producer and Director: Khashayar Mostafavi
 

" Bye-bye, liebes Hamburg


Plot:
“Bye Bye, liebes Hamburg“ erzählt die Geschichte Ali Javadi, einem 18-Jährigen von Afghanen, der seit 2 Jahren in Hamburg als Asylbewerber lebt. Im Februar 2017 bekam Ali an seinem Geburtstag einen Asyl Ablehnungsbescheid, die Aufforderung Deutschland innerhalb von 30 Tage zu verlassen und nach Afghanistan zurückzugehen.Der Film versucht, Alis Wünsche und Ängste zu zeigen. Er wollte in Deutschland als Feuerwehrmann arbeiten. Der Regisseure des Films wird mit seinem Vormund sprechen. Außerdem wird Ali die Geschichte seines Bruders erzählen, der vor drei Jahren in Afghanistan von radikalislamischen Taliban getötet würde. Der Film zeigt nicht, wie Alis Geschichte ausgeht. Er wartet in seinem Zimmer auf den Tag, an dem die Polizei kommt und ihn nach Afghanistan, in ein unsicheres Land abschiebt.

The Film is not over yet!

Ken Loach, at the age of 80, in his recent film “I Daniel Blake”, remind us again how the film industry with showing violence, sex, rich and powerful hero’s, nonsense suspensions and Fake Stories lost the power of real cinema to reflect our painful world. Maybe If you ask the filmmakers all around the world about their goals, 90% of them answer you, that they at least want to entertain you with such bullshit elements. They know exactly something is wrong but at the end, they say that, Willy-nilly, that's the way it is. If you want to make a film you should respect your audiences and their banal tastes. On the other hand, the audience is getting bored with the tons of movies with similar structures and overdone stories. That is why Godard said that “The film is over.” I believe nowadays it's not enough to avoid such mainstream elements, perhaps we should recreate a new film system with new deals. However, which as I have said the Filmmakers such ken Loach could be shown the way to survive.
Khashayar Mostafai
11.03.2017